Inloggning  

Logga in

   

Användare online  

Användare online

   

Billigare kan motorsport inte bli och i promenadtakt blir vurpor aldrig svåra!

Tänk dig en motorsport där inte farten har någon betydelse alls. Du är alltid ensam på banan och du startar när du själv vill. Du väljer den tävling som passar dig och du kan delta oavsett ålder eller kön. Du behöver inte vara något tekniskt snille och ditt idrottsredskap behöver inte kosta mer än 6 - 7000 kronor.

Skadefrekvensen är närmast obefintlig utanför elitskiktet och gemytligheten håller en hög nivå. Tycker du att det här låter som det skulle passa dig? Då är TRIAL sporten för dig. Den billigaste av alla motorsporter och enkel att syssla med - om man väljer en nivå som passar en själv. Trialsporten föddes i England och fick verkliga propotioner efter andra världskriget. Det var faktiskt ur trialen som motocrossen så småningom föddes. Trial är fortfarande den allra största motorsporten i England. Där har man verkligen anammat tanken med trial som en sport för alla kategorier människor och maskiner. Där finns oldboys, dam, ungom, elitklasser mm. Ett annat land där sporten är ganska stor är Norge, som ju har en kuperad natur att ta till. I länder som Spanien, Frankrike och Italien är trialsporten som allra störst. Där är det inte ovanligt med publiksiffror på ca 10 000.

Det finns ca 500 tävlingslicensierade förare i Sverige och ett okänt antal motionärer. Man kan nu se tydliga tendenser på att trialen växer även i Sverige. Sporten har alla förutsättningar för att kunna bli populär, inte minst för att den överbryggar generationsklyftorna fullständigt. Det är en vanlig syn i tävlingssammanhang, att far och son kör i samma tävling, men i olika klasser. Maskinklasserna är 50 cc, 125 och 250 cc. En 50 cc:are kan man börja köra från ca tio-årsåldern.

Grundfilosofin är att ha roligt tillsammans och umgås med motorcykeln som den gemensamma nämnaren. Det finns inget hastighetsmoment i trial. Ett antal terrängavsnitt, sk. sektioner skall avverkas utan att få stopp eller sätta ned fötterna. Den som fått minst €fotningar € (prickar), har vunnit tävlingen. Körteknik, koordination och balans premieras således. Varje sektion memoreras till fots av förarna innan det är dags att köra i dem. I Sverige tillhör, som sagt, Trial de mindre av motorsporterna. Konstigt kan man tycka, eftersom den är så billig och enkel att börja med. Dock är den så pass specialiserad att den kräver en särskild inställning till MC-åkning. Det är heller ingen större publiksport och det är inte lätt att ta inträde av åskådare ute i skogen. Det finns inga pengar att göra inom trialsporten. Är det kanske det som gör trialen så primitiv och gemytlig?

VAD ÄR EN TRIALCYKEL ? En trialcykel är extrem, den är specialbyggd bara för ett enda ändamål, att ta sig fram i svårast tänkbara terräng. Knasigt, eller hur?

RAMEN är uppbyggd efter principen maximal styrka och styvhet i förhållande till vikt. Ingen ergonom har ännu haft något att säga till om när det gäller designen, eftersom någon sittställning inte är aktuell. Ramen har en väldigt låg mittpunkt, för att man skall nå ner även när det är ont om mark. Det finns två ramtyper, dels sk deltabox och dels centralrörsram.

FJÄDRINGEN har ganska lång fjädringsväg och är mjuk för att lätt €svälja € ojämnheter. Centraldämpare bak kom i mitten av 80-talet.

BROMSARNA är mycket effektiva och €nyper € oehört lätt när föraren så vill. Skivbromsar kom i slutet av 80-talet.

MOTORERNA är numera vattenkylda tvåtaktare och utvecklar cirka 20 hk. Vad !! inte mer. Ta det lugnt, det är 20 hästar som drar ifrån botten och motorerna har ett otroligt vridmoment. Det är faktiskt möjligt för förarna att på en 250 cc använda tom. 4:ans växel från stillastående och fullgas, (det finns 5 - 6 växlar). Och då drar det iväg utav ....., så prova inte detta utan att ha tränat några år eller så. Motorerna har också ett mycket tungt svänghjul, som gör att cykeln inte gärna stannar och går mjukt och fint på låga varv. Ljudet från en trialcykel är, enligt många, näst intill behagligt. När det dessutom kommer en gammal fyrtaktare i skogen, då är det, som en gammal entusiast uttryckte det, LJUV MUSIK !

   
   
   
   

Trial på Facebook