Är det dyrt att köra cross?

Massor av motorsport på samma ställe!

Är det dyrt att köra cross?

NEJ eller JA eller DET BEROR PÅ!
Inte så dyrt som du tror, vi ska försöka reda ut vad det kostar ungefär, du blir nog förvånad.

För att börja köra behöver du självklart vissa saker, kostnaderna baseras på en 4-6 åring som ska börja samt att du köper begagnad motorcykel samt helt ny utrustning och priserna kan skilja men så här ser vår verklighet ut just nu.

Det finnas massor med begagnad utrustning som ofta följer med crossen man köper, eller så kan man köpa den till. Hjälm däremot vill vi inte rekommendera att man köper begagnad om det inte är från någon man känner, så man vet om hjälmen varit med om en krasch eller inte.

Stövlar finns också begagnat men det duger med en helt vanlig vinterkänga i början, det som krävs i reglerna är en “kraftig stövel” vilket kan vara en vinterkänga eller liknande.

REGLERNA KRÄVER FÖLJANDE (För att få åka på en riktig crossbana)

Hjälm
Ryggskydd
Kraftiga stövlar
Vi satte oss ner och tittade på hur vi själva hade det när våra barn började (2009-2010), vi kan inte se någon större prisskillnad på hur det ser ut idag (svensk webshop):

TIPS! Lägg hellre mer pengar på motocykeln istället för snygga kläder och dekaler, det lönar sig i längden.

Motorcykel: 2500kr (2014-03-04 / 4000kr hittade vi för)
Yamaha PW50 från årsmodell 1988

Crossbyxor: 400kr (2014-03-04 / 199kr hittade vi för, märke Thor)
Vi köpte riktiga KTM Thor Phase byxor, riktigt grym kvalitet, bland dom största märkena.

Tröja: 200kr (2014-03-04 / 169kr hittade vi för, märke Thor)
Vi köpte riktig KTM Thor Phase tröja, riktigt grym kvalitet, bland dom största märkena.

Stövlar: 599kr (2014-03-04 / 599kr hittade vi för, märke Thor)
Ett par vita Fly som vi hittade efter att surfat runt länge i Sverige.

Skyddsväst: 495kr (2014-03-04 / 489kr hittade vi för, märke Thor)
Vi köpte en skyddsväst med inbyggda armbågsskydd, axelskydd och ryggskydd, det billigaste som fanns, en “noname” som han kör med än idag, 2 år senare.

Nackkrage: 150kr (2014-03-04 / 199kr hittade vi för, märke Noname)
För att börja köra duger det billigare alternativen

Hjälm: 695kr (2014-03-04 / 499kr hittade vi för, märke Scott)
Vi hittade en Airoh hjälm på rea, en riktigt bra hjälm.

Handskar: 100kr (2014-03-04 / 150kr hittade vi för, märke Scott)
Det absolut billigaste vi hittade.

Knäskydd: 0kr (Under 200 hittar man för annars) (2014-03-04 / 199kr hittade vi för, märke Noname)
Pappas armbågsskydd.

Totalt: 5.139kr (Förutom motorcykeln är det snarare billigare idag än 2009-2010)

Men……
man kan lägga det på vilken nivå man vill, har man för mycket pengar och vill vinna i depån kostar det skjortan, nedan priser bygger på samma ålder (4-6år) men med det värsta som finns att köpa (Vi kollade priser på 1 stor svensk sida).

Motorcykel: 32.000kr
Crossbyxor: 1.399kr
Tröja: 499kr
Stövlar: 2.795kr
Skyddsväst: 1.895kr
Nackkrage: 2.995kr
Hjälm: 3.995kr
Handskar: 349kr
Totalt: 46.927kr

Vi har jäkligt svårt att tro någon kör bättre bara för att prylarna är dyrare och att ge 3-4.000 mer för en hjälm som väger 100gr mindre är helt meningslöst.

Man kör inte bättre för att man ser snygg ut heller, man behöver inte se ut som Tony Cairoli för att börja åka cross, barnen växer ur allt väldigt fort.

Visst, det är skitroligt att vara snygg också men lägg pengarna på hojen istället, alla nya coola kläder blir snabbt för små och risiga.

Tips och förklaringar hur vi tänker

Yamaha PW50 / Honda QR 50 / PY50
…. en mycket bra nybörjarhoj, inte viktigt vilken årsmodell, dom är gjorda av pansar så dom bara går, kolven är inget att bry sig om, kostar 400kr att byta själv men det kommer nog aldrig behövas, vill du ändå byta kan vi visa hur man gör och hjälper gärna till om vi har tid.
En PW50 varvar inte som en vanlig stor cross så kolven går inte så hårt, dessutom körs den lugnt då det är en nybörjarhoj, startar den bara så är det näst intill en underhållsfri motorcykel, lite olja ibland.
Min grabb hade en PW50 från 1988, köptes för 2500kr och funkade klockrent tills den såldes för 2500kr, ganska riskfri investering om man nu inte behandlar hojen som skit.
PY50 är en kopia av en PW50 som är licenstillverkad med tillstånd från Yamaha, PY50 är också en bra hoj.

Är grabben/tjejen lång ska du nog titta på KTM50 av äldre modell, dyrare men mycket bra motorcyklar, dessa är inte underhållsfria och är riktiga crossar och går därefter, men runt 5000-7000kr borde man hitta en för, finns nog billigare också, detta är normalt steget efter PW50.

En PW80 kan också vara ett altenativ, en 3 växlad halvautomat, mycket enkel att köra.

Hjälm
…. tänk på att den inte ska vara för tung, knattarna har inte så stark nacke än, senaste hjälmen grabben fick kostade 250kr på Uddevalla VM, i stibix monter och väger ca 1250gr.
Hans andra hjälm är en Airoh och väger 1050gr som vi hittade ny för 695kr, tredje hjälmen är en Shot och väger 1250gr, den kostade under 700 den också.
Kan man och vill spara pengar åker man just till Uddevalla VM, där gör man fynd och dessutom får man en upplevelse.

En barnhjälm bör inte väga mer än 1500gr. (Jag vill skriva “SKA INTE” men det kan jag inte) Personligen skulle jag inte köpa en hjälm som väger över 1300gr.

Stövlar
…..första grabben fick kostade 599kr på rea som han växte ur, senaste AlpineStars Tech 3 kostade 1495kr och är ett av dom ledande märkena.

Ska villigt erkänna att dom billigare Fly var bättre än dom dyra alpinestars.

Leta helst efter utbytbara aluminiumspännen eller iaf utbytbara.

Storebrorsan/syrran har säkert växt ur förra årets vinterkänga och den duger kanonbra för att börja med.
Det gör inget att köpa nån storlek större så dom har att växa i, dom små liven växer ju som ogräs.

Nackskydd
….. Grabbens nuvarande nackskydd kostar 2495kr och det har det varit värt, Leatt Brace, men det är inget som man tvunget måste ha, jag själv har fortfarande nackkrage, det han har nu kostade en slant men han har det tills han fyller ungefär 16år, så 2.495kr/8år är 26kr/månaden.

Man behöver inte köpa ett nackskydd för 2.500-3.000kr, för mig kändes det bättre bara, dock FÖRESPRÅKAR vi att man har ett nackskydd/krage, det behöver inte kosta mer än 150-200kr.

Nackskydd är inget krav och det debatteras flitigt huruvida det hjälper eller inte, men så länge ingen bevisar motsatsen kör våra ungar med nacksskydd.

Ryggskydd
….. Grabben kör med väst som har ryggskydd/skena, armbåge, axel, bröst och njurbälte, kostade 495kr och var det billigaste vi hittade, jag själv har likadant.
Det är bra att börja med väst för att vänja barnen vid alla skydd, vuxna på elitnivå har ofta glömt nacksskydd m.m. vilket sänder ett riktigt dåligt budskap till barnen.

Knäskydd
….. Han åkte länge med pappas armbågsskydd som följde med när jag köpte knäskydd för 199kr, senaste knäskydden kostade 199kr.
Ett tips är att köpa ledade knäskydd, både jag och grabben upplever att knäskydd som ej är ledade blir man stel av.

Crossbyxor
…..finns begagnade annars har alltid någon crossaffär rea så man borde kunna hitta för 4-700kr annars har biltema som inte alls är fel.

Förra årets modeller reas ofta ut för halva priset, och vem bryr sig vilken årsmodell ett par brallor har egentligen.

Crosströja
…..man blir ju oftast medlem i en klubb som har medlemströjor till bra pris, annars hittar man för 200kr varje dag.

Handskar
…..senaste crosshandskarna  vi köpte kostade 100kr, vad dom heter vet jag inte men dom funkar och han tycker dom är snygga.

Hoppas detta har hjälp lite, annars är det bara att åka upp till banan och fråga runt eller så skickar du ett mail till oss.

Tänk på att det är ingen tävling i vem som har snyggast kläder, vilket märke som helst duger att åka i, det viktiga är att det är roligt, man  är hjärtligt välkommen oavsett hoj och klädesval.

Tankar kring köp av motorcykel

Om man inte köper en helt ny hoj så måste man ju titta på begagnade hojar naturligtvis, hur tänker vi då?

Alla tänker nog inte såhär, vi gör det iaf så håll till godo och självklart finns det lika många avvikelser som hojar.

Motionskörd eller tävlingskörd hoj?

Motionskörd:
Vår erfarenhet är dom är ganska fina dekaler och plast på, men har dom koll på hur ofta man byter filter, oljor och gör allmän service?
Vi har sett skräckexempel på hojar utan i princip ett luftfilter men grymt snygga dekaler.
Dekaler kostar ca 1500kr, ett filter kostar 70kr…………….Det sa det mesta om den hojen iaf.

Hur många timmar har kolven gått? vet ägaren det? sitter det timräknare på hojen?

Tveka inte på att skruva i en begagnad hoj innan du köper den, kolla luftfilter under sadeln, är det rent? kolla oljan i motorn, är den kolsvart eller ser den fin ut, lossa pluggen under motorn och kolla.
Är ramen lagad? Finns ramnumret? Är motorblocken lagade med plastic padding (Japp, vi har sett det också)?

SJÄLVKLART FINNS DET MOTIONSHOJAR SOM ÄR I MYCKET GOTT SKICK!

Tävlingskörd:
För att tävla måste man ha koll och bra ordning på sina grejer för att kunna hävda sig i tävlingar, hojen måste vara iordning, vem bryr sig om dekaler och plast egentligen, det är bara en bonus och hojen går inte fortare med snygga dekaler.
Däremot går den fortare med fräsch motor, drev, kedja, kolv och luftfilter m.m.

Tävlingsmaskiner har oftast stenhård koll på hur många timmar senaste kolven gått, vi har iaf, för hur funkar det om kolven helt plötsligt ger upp under ett heat, då byter man innan den ger upp helt enkelt.

SJÄLVKLART FINNS DET TÄVLINGSHOJAR SOM ÄR I MYCKET DÅLIGT SKICK!

LYCKA TILL & Tveka inte på att fråga i klubben om du vill ha hjälp!

*

Prisexempel på reservdelar, standard sortiment:
Kolv till 50/65cc
Ca: 500kr
Kolv till 85cc
Ca: 700kr

Drev (Fram & Bak)
Ca: 300kr

Kedja:
50cc (415) = 150-200kr (Ej PW50/OR50, dessa har kardan)
65cc (420) = 200-300kr
85cc (428) = 200-400kr